tisdag 17 augusti 2010

Älskade krig av Johanne Hildebrandt

Sara är en egocentrerad programledare vars kariär raseras när hon avslöjas som älskarinna till en minister.
Hon får erbjudandet att åka till Irak för att söka upp den man som var hennes första kärlek men som hon nu bittert hatat under 16 år. För denna resa får hon tillräckligt med pengar för att kunna betala sina eftersatta räkningar och bo kvar i sin fina östermalmlägenhet. Den ger henne också möjlighet att återupprätta sitt rykte som journalist.

Magnus, som är den man Sara söker, är amrikansk soldat i Irak. Ett livsvägval han gjort för att få bli en amrikansk medborgare och för att göra något av sitt eländiga liv.

Så är det Jasmin som arbetar som arabisk tolk för USA. Ett på flera sätt riskfyllt arbete men hon gör det för att kunna försörja sin familj.

Det här var inget vidare faktiskt. Jag hade ganska höga förväntningar på Älskade krig eftersom jag är mycket förtjust i Johanne Hildebrandt som författare. Men jag blev besviken. Jag tycker vare sig språket eller historien är särskilt bra. Jag irriterar mig verkligen på karaktärerna och jag tycker vare sig deras beteende eller dialogerna känns särskilt trovärdiga.
Men boken ska visst baseras på verkliga händelser, och vad vet jag om krig eller den svenska kändisvärlden...

jag är helelr inte alls särskilt förtjust i Sara Linds uppläsning. Jag vet inte riktigt vad som är felet men det kan vara den lite för hårda klangen i hennes röst.

Inga kommentarer: