måndag 20 november 2017

Gränsbrytarna, av Erik de la Reguera

Det tog ett tag men nu är den utläst, boken som varje människa i väst borde läsa.
Erik de la Reguera är journalist och författare. I den här boken följer han några migranter som, med risk för livet, flyr sitt land av ekonomiska eller politiska skäl. Bl.a. åker han tillsammans med människor som flyr fattigdomen i Centralamerika på taket till ”dödens tåg”.Det är en livsfarlig resa som människor gör eftersom de inte på laglig väg kan ta sig över gränsen till USA. Människor som antingen inte får arbete i sitt hemland eller kan försörja sig i de fabriker vars varor utan problem tar sig över gränser. Varor som vi till låga priser konsummerar utan att ta konsekvenserna för det arbete vi inte betalar för.
Han bevittnar också hur desperata emigranter vid Greklands kust försöker ta sig in på hamnområden för att ta sig ombord på färjor och vidare till länder där de har någon, om liten, möjlighet att få asyl.
Och han besöker migrantläger i Bryssel där människor, utan tak över huvudet, sover på kartongbitar med, som högst, en filt att värma sig med. Levnadsförhållanden som leder till sjukdomar, löss och skabb p.g.a. kyla och svårigheter att sköta sin hygien.

Parallellt med berättelserna om dessa livsöden försöker Reguera förklara varför människor hindras från att färdas fritt över gränser. Han ger oss en bild av hur det har sett ut genom historien kring migration, asyl, nationalism, rasism m.m. och landar i vår nutid. En tid då det är svårare än någonsin att ta sig till Västeuropa och USA. Något som dessutom eskalerat sedan boken utkom 2014.

Det är otroligt nyttig och jobbig läsning. Jag känner ilska, förtvivlan, skam, upprördhet och hjälplöshet. Det finns så många fel i dagens politik och i den enskilda människans syn på migranter och migration.
Det människor utsätter sig för – misär, förnedring, utsatthet, våld och risk för livet – vittnar om hur ohållbar livssituationen i det egna landet är. Så länge som situationen i väst är bättre än dessa länders är det inget annat än vår skyldighet att föra en politik som gör det möjligt för människor att skapa sig en bättre tillvaro.

Reguera är, så vitt jag kan förstå, för fria gränser men är förstås också medveten omproblematiken i detta. Fria gränser fungerar inte med den asylrättspolitik som nu förs. Ett exempel på detta är eu-migranterna i vårt eget land. Människor avhyses från sina läger utan att erbjudas någon annan stans att ta vägen mer än hem till sitt eget land. De utsätts för hot, våld, trakasserier och rasism och är ett lätt byte för exploatering.
Ett annat exempel är kompetensflykt. Jag har själv ofta åkt taxi där chauffören varit högutbildad men inte kunnat få arbete inom sin profession.

Jag kan inte påstå att jag tycker att denna välskrivna bok var särskilt lättläst. Den kräver fokus och koncentration och kanske som bekant är det inte min starka sida just nu. Om en, liksom jag, är pinsamt dåligt insatt i världsekonomi är det inte heller helt enkelt. Dessutom har jag mest läst i sängen innan jag ska sova och jag har somnat fantastiskt bra till den. Så jag får erkänna att jag nog möjligen sovit mig igenom vissa delar eftersom jag inte riktigt kommit ihåg var jag befann mig vid insomnandet.
Att farbrorn som läser in boken smaskar med löständerna vande jag mig i alla fall vid och tänker att det kan vara så att det finns värre saker här i världen. Det kan vara så.

Som sagt så tycker jag att alla borde läsa den här boken. Faktabitarna kan kännas tunga och trassliga men en får ge det sin tid. Det är det minsta vi kan göra för de människor som satsar allt för att komma i närheten av den levnadsstandard som vi tar för givet.

Men om det ändå känns för övermäktigt så är lösningen ett klick bort.
besök då hemsidan Gränsbrytarnasom Reguera startade i samband med boksläppet.
eller hans egen sida Texter och anteckningar.

Stort tack till dig som tipsade mig om den här boken!

Inga kommentarer: