fredag 22 juli 2016

Virus - bra jobbat Storytel och Daniel Åberg!

Nu har jag lyssnat mig igenom den första säsongen av Storytels produktion Virus, skriven av Daniel Åberg.

Det är en klassisk dystopi där ett livsfarligt virus sprids rekordsnabbt i Stockholm och vidare ut i landet och resten av världen.
Folk dör som flugor under fruktansvärda plågor och många blir under det snabba sjukdomsförloppet aggressiva.
Ett fåtal människor visar sig vara immuna och försöker överleva i en nu galen och nästan död värld. Vi får följa några av dessa människor och deras kamp för livet.

Jag är svag för dystopier och även om det här inte var den bästa jag läst så är den helt ok.
Den här serien är helt klart betydligt bättre än Gustav III checkar in som jag försökte mig på för ett tag sedan.
Virus är inget litterärt mästerverk men den är vad Storytel utlovar – underhållande och spännande.
Den är även bitvis rätt gripande. Särskilt som det är barn inblandade och det träffar förstås mig som småbarnsförälder rakt i hjärtat.
Där finns förstås en del korrmissar så som tårar som tränger ut ur ansiktet och någon som blundar ”och betraktar”. Det är inte hela världen eftersom storyn är tillräckligt spännand och intressant för att väga upp det. Men irriterande är det ju såklart och jag fattar inte varför korrläsarna inte kan sköta sitt jobb.

Den första säsongen slutar med en äkta cliffhanger och just som historien börjar bli intressant på allvar.
Hur ska det bli, hur ska det bli?!
Jag skulle nog säga att det här är perfekt, avkopplande sommarlyssning!
Bra jobbat Storytel och Daniel Åberg!

1 kommentar:

Carinas dagliga leverne sa...

Måste jag lägga i min bokhylla/Mamma