söndag 31 juli 2016

Barfotaadvokaten - en blind mans kamp för rättvisa och frihet i Kina - av Chen Guangcheng

1971 föds Chen Guangcheng i en fattig familj på den kinesiska landsbygden. Efter en febersjukdom som litet barn blir han blind men låter inte detta lägga några hinder i vägen för sig.
Ett starkt, envist, kreativt och kunskapstörstande barn som kämpar för att bevisa sitt värde för sig själv och sin omgivning, växer upp till en fullfjädrad rättsaktivist.
Vi får följa hans livskamp och kamp för mänskliga rättigheter, och då framför allt blindas och funktionshindrades rättigheter.
En kamp som motarbetas av det kinesiska styret och som till slut, när han motsätter sig övergreppen i det kinesiska familjeplaneringsprogrammet, leder till tortyr, fängelse och fångenskap i det egna hemmet.

Ett osannolikt land, en osannolik man, en helt osannolik historia.
Jag är så evigt tacksam över att jag som synskadad inte är född i Kina. Det ska nog i och för sig även du som seende vara men extra tacksam är nog ändå jag. Som ni kanske förstår berör mig den här boken lite extra och mitt liv framstår plötsligt som en dans på rosor.

En otroligt läsvärd bok med ett rakt och välformulerat språk.
En viktig bok för oss som förfasar oss över hur landet vi bor i styrs. Inte för att förminska det som händer i vårt eget samhälle utan för att förstå vilka oerhörda möjligheter vi faktiskt har att påverka.
Och det utan att riskera frihetsberövning och tortyr.

Extra roligt är det att läsa den här boken eftersom min vän Tomas Håkansson har översatt den.
Mycket bra jobbat Tomas!

Inga kommentarer: