onsdag 10 augusti 2011

Ers Majestäts olycklige Kurt, Lena Ebervall och Per E Samuelson

Kurt Johansson är i grunden en riktig strulputte och råkar tidigt i livet illa ut på olika sätt och hamnar i finkan.
Han lär sig dock inget av sina misstag utan fortsätter att försöka få ut så mycket som möjligt av livet genom att utnytja sin omgivning.
Han utvecklas till en riktig sol och vårare och när han så får möta kung Gustaf V öppnas oändliga möjligheter framför honom.

Kungen inleder en sexuell relation med Kurt som förstås utnyttjar detta till fullo. Som tack för "hans tjänster" ger kungen Kurt en massa fina presenter. Till en början är Kurt obeskrivligt tacksam men efter hand börjar han kräva mer och mer av kungahuset. Och kungahuset betalar honom, inte bara för "tjänsterna" utan också för hans tystnad.

Kurt lever livets glada dagar och Gustav V:s penningar rinner mellan hans fingrar. Den ena projektet galnare än det andra gör honom skuldsatt vilket han snabbt löser med ett litet telefonsamtal till slottet.

Inte kunde denne charmiga, välklädde, självcentrerade och fullkomligt idiotiska människa ana vad hans eskapader och dumdristighet skulle leda till.

Det här är historien om Kurt Haijby (fd Johansson) som blev huvudperson i den enorma skandalhärva - Haijbyaffären - som växte fram under mitten av 1900-talet.
Advokatparet Lena Eberva och E. Samuelson har i sin första roman skilldrat denna historia på ett välskrivet och inlevelsefullt sätt.

Ena stunden tycker jag så vansinnigt synd om kräcket Haijby och andra stunden blir jag så förbannad på honom att jag nästan vill sluta läsa. Detta är antagligen bara en liten vindfläkt av vad de människor som levde nära honom upplevde.

Det är en mycket intressant bok som ger inblick i Sveriges politiska historia. Jag har lärt mig mycket och fått reda på saker jag inte hade någon aning om.

Jag tycker tyvärr att boken blir lite tjatig i slutet. Saker och ting tuggas om och det är mest en massa processer och rättegångar som liksom upprepar sig.
Jag känner att man nog hade kunnat stryka en del dialog och monolog där.
Samtidigt ville jag förstås läsa klart boken och det här har varit en av få gånger som jag riktigt lidit av att inte kunna skumläsa.

Jag har läst Ers majestäts olycklige Kurt som talbok men den finns också som ljudbok
(definitivt slut på Bokus)
och är då uppläst av Helge Skoog. Jag är säker på att han gör det alldeles utmärkt.

Inga kommentarer: