tisdag 5 juli 2011

Dagens klara ljus, av Anita Desai

Så, nu har jag börjat jobba. Nu kan jag ta upp bloggandet igen. Lugn och ro...

Jaha, "Dagnes klara ljus" började jag läsa i maj och trodde aldrig jag skulle bli klar med.
Det var verkligen en jättebra bok men läsorken var låg och jag somnade hela tiden.

Handlingen utspelar sig till största delen i ett fallfärdigt hus i Old Delhi. Där bor Bim med sin förståndshandikappade lillebror. Dit kommer Bims lillasyster Tara för att göra en av sina hemvändarvisiter.
Medan Tara, som var den minst lovande systern, gifte sig och frigjorde sig från barn- och ungdomens tristess, sorg och smärta blev Bim kvar. Bim, som tillsammans med den äldste brodern, skulle bli något stort. Hjälte och hjältinna var vad de skulle bli. Inte heller storebror blev något stort även om också han lyckades bryta sig loss från familjehemmet och familjeföretaget.

Det här är en bok där politiska händelser blandas med vardagen. Där kärleken tar sig olika uttryck och är något som långt ifrån är okomplicerat och smärtfritt.

Det är mycket intressant, belysande och givande läsning på flera plan. Det är underhållning samtidigt som man får inblick i en annorlunda kultur. Dock en kultur som jag börjar känna mig mer och mer bekant i då jag nu faktiskt har läst en hel del böcker av indiska författare.
Det är roligt att känna igen fenomen, tankegångar, förhållningssätt, livsstil, värderingar m.m.
Min förståelse och inblick blir något större för varje bok och det är ju bl a det som är målet med att läsa världslitteratur.
En vacker dag ska jag åka till Indien "på riktigt".

(Finns inte som ljudbok.)

Inga kommentarer: