torsdag 13 maj 2010

Anna, Hanna och Johanna av Marianne Fredriksson

Tre generationers kvinnor- Hanna mor till Johanna mor till Anna - som vi får möta och vars livsöden vi får låta oss beröras av.
Hanna föddes på 1800-talet då kvinnans plats var given och kärleken något sekundärt i livspartnersrelationen.
Johanna växte upp under 1900-talets början. MItt mellan den gamla och den nya generationens kvinnor. Påverkad både av det gamla och det nya. Både en självständig arbetarkvinna och undergiven hemmafru.
Och så Anna. En kvinna som tog frihten, självständigheten och den kvinliga sexualiteten för given. Men inte heller hon undkom kvinnans lott att inte vara man.

Lite seg i starten var boken men den kom snart igång och oemotståndligt drogs jag in i handlingen och kvinnoödena.
Genom tid och rum, från mjölkvarn till doktorsavhandling. Allt så målande, starkt och levande.
Fredriksson gör mig aldrig besviken!

En god uppläsning av Anna Godenius.

1 kommentar:

Jana R sa...

Hej!

Jag gillar ditt initativ, fler sådana här bloggar behövs! Själv kämpar jag tappert på med min egen och försöker skapa nån form av kulturellt liv i bloggform. Tack för att du också hjälper till.

Mvh

Jana R