måndag 12 november 2018

Larmrapporten, av Emma Frans

Nu, till slut, har även jag läst den här otroligt viktiga boken.
En bok som varje människa borde läsa, och inte bara en gång, utan flera. Det är en bok att ständigt återkomma till.

Emma Frans är forskare och Larmrapporten är en källkritisk manual.
Frans beskriver grundläggande vad fakta, vetenskap och kunskap är. Hon presenterar olika vetenskapliga metoder och former av studier och pekar på dess brister och fördelar.
Och viktigast av allt, hon ger oss källkritiska verktyg och upplyser oss om vad som påverkar och styr oss när vi tar del av information, argumenterar för vår sak och möter motargument.

Det är med blandade känslor jag läser Larmrapporten. Den stärker mig verkligen i att bli än mer källkritisk, samtidigt som jag blir alldeles matt. Det är en djungel av information som vi tar del av på internet och som ”vanlig människa” är det oerhört svårt att avgöra informationens trovärdighet. Det kräver otroligt mycket av oss och en stor grundlighet. Jag tänker att en redan mer eller mindre faktaresistent person som läser den här boken skulle kunna bli ännu mer övertygad om att ”äh, det går inte att lita på vetenskapen”. Det är helt enkelt smidigare än att faktiskt verkligen ta reda på korrekt fakta. Men då får det väl i så fall bli vår, vi som har tilltro till forskningen, att med Emma Frans hjälp försöka övertyga dessa personer. Och vi får bara låta bli att dela sådant i sociala medier som vi själva inte lyckas källgranska, även om det vi läser stämmer överens med vår egen övertygelse.

Och slutet av boken är, enligt mig, den absolut viktigaste delen. Den beskriver hur vi ska agera för att övertyga någon som baserar sin övertygelse på enbart sin egen känsla och felaktig information.
För framförallt i sociala medier och olika forum på nätet är samtalsklimatet förfärligt. Folk kastar skit på varandra till höger och vänster och var och en av oss vet ju att sådant inte övertygar någon. Jag ger mig ganska sällan in i diskussioner just p.g.a. detta men också för att jag tänker att det inte är någon idé – har någon bestämt sig för något är det omöjligt att omvända den personen. Frans menar att det är svårt men att det går, bl.a. med hjälp av korrekt fakta och framläggande av belägg för den, i kombination med lyhördhet och förståelse för den andres åsikt.

Avslutningsvis får vi en sammanfattande checklista som jag är väldigt glad över. Jag vill verkligen uppmana alla att läsa Larmrapporten men om en inte orkar läsa hela boken så läs åtminstone den checklistan.
Om du inte på eget bevåg införskaffar Larmrapporten så finns risken att du får den av mig i julklapp…

Inga kommentarer: