fredag 16 november 2018

I den yttersta tiden

Och jag läser dystopier
Berättelser om hur något gått alldeles snett
Och tänker att snart är vi där
Snart är vi där
Snart är vi där!
Men har tappat all kämparglöd

För han väser i mitt öra;
Det är ingen idé, dina små insatser har ingen betydelse
Varför ska du avstå, bry dig, ge, vara obekväm
När du kan göra som majoriteten, bara tänka på dig själv?

Och det är så skönt att kunna skylla på honom
Han som väser i mitt öra
Och på allt annat
Det är inte mitt fel
Inte mitt fel
INTE MITT FEL!

Så jag beställer en flygresa
Tänker att jag borde bli månadsgivare i Naturskyddsföreningen
Världsnaturfonden
Röda korset
Svenska kyrkans internationella arbete
Vad som helst!
Eller åtminstone swisha ett bidrag
Men orkar inte ta reda på hur en gör
Eller, jag ska bara köpa julklappar till barnen först

Och jag läser Bibelns berättelser om de som bankar men inte får komma in
Men jag vägrar
Vägrar tro på en sådan gud
För min Gud är ingen Trump-gud
Ingen Putin-gud
Eller sd-gud för den delen
Min Gud låser inga dörrar, bygger inga murar
Min Gud skapar, öppnar, bygger upp, vidgar

Och det är min förbannade skyldighet att försöka likna den Guden
Åtminstone lite grann
Och jag ska
Jag ska
JAG SKA!
Om jag bara får sova en stund först

Inga kommentarer: