tisdag 26 april 2011

Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann, av Jonas Jonasson

Det är Allan Karlssons födelsedag och på det äldreboende där han bor ordnas med stort kalas för att fira detta. Men födelsedagsbarnet uteblir från sitt eget firande. Man upptäcker att han helt enkelt bara har klivit ut genom sitt fönster, trampat runt lite i blomster rabbaten och försvunnit.
Jakten på den hundraårige Allan Karlsson blir mycket märklig och förvirrande för polisen.

Allan själv är dock förnöjd med sitt tilltag och hans rymning leder till en rad små äventyr och flera nya och trevliga bekantskaper.

Vi får följa Allan Karlsson på hans nystart i livet, samtidigt som vi även får oss till livs hans historia från det att han föddes till det att han "klev ut genom fönstret och försvann".
Vi kommer att märka att hans levnadsöde är minst sagt strapatisrikt och att han verkar ha varit inblandad i både det ena och det andra...

En riktigt härlig och rolig berättelse. Allan är en verkligt skön snubbe, på samma gång anspråkslös och försigkommen. Jag uppskattar bokens tilltal och Jonassons sätt både Allan och hans värld.
En synnerligen charmig bok som jag varmt rekommenderar. Förutsatt att man inte har några större problem med tendenser till överdrifter...

Detta var förra årets vinnare av
ljudbokspriset
och både boken, författaren samt uppläsare Björn Granath är väl värda denna utmärkelse.

2 kommentarer:

Muntligt sa...

Hej Mikaela. Jag måste vara den sista i Sverige som inte läst eller (lyssnat)på hundraåringen.

Alla verkar älskar den och det är skönt att läsa att den även är bra uppläst.

Det är väl dags att ta tag i den nu.

madde sa...

Hej!
Jag jag har tappat läslusten det senaste. Och försökt ta mig igenom en bok på flera, flera månader och jag är fortfarande inte klar. Har du något tips på att få tillbaka läslusten? Hur brukar du göra? :)