onsdag 22 januari 2020

Nyordslistan

Sen på bollen som jag är med det mesta har jag nu studerat 2019 års ”nyordslista”. Att jag alls gjort det beror på att jag börjat prenummerera på Språktidningen som är en av de tidningar som Punktskriftstjänstenerbjuder för en minst sagt överkomlig slant.

Det är verkligen rolig läsning! I det här första numret står det bl.a. om ”hemligspråken. Om du inte vet var orden bast, doja och fika kommer ifrån kan du läsa om det här.

Men nu var det ju inte gammelord jag skulle skriva om utan nyord.
2019 års lista är ingen munter historia men den säger en hel del om den tid vi lever i. Vad sägs om antivaxxare, artdöden, cybersoldat, deepfake, hjärtslagslag, hundvissla, hybridkrig, klimatnödläge, sharenting och övervakningsekonomi. Fräscht va?!
Men antivaxxare… Ett för jävvla töntigt ord ändå på något så pass allvarligt som vaccinskeptisism.

Det finns faktiskt några lite mer peppiga ord också så som gretaeffekten, grönt körfält, ikiagi (”upplevelse av att tillvaron är meningsfull), menskonst och nattborgmästare. Det där sista värderar jag också som ett töntord men det är väl härligt med personer som ”främjar nöjeslivet”.

”Digital tvilling” får en ju också säga är ett positivt laddat begrepp. Det handlar alltså om att kunna göra en digital avbild av verkligheten. Då kan en t ex prova mediciner på den digitala tvillingen istället för att exprimentera med en riktig människa. Det känns bra. Om det funkar vill säga…

Ni som gillar att någon exempel smaskar, viskar eller prasslar rakt in i ert hjärnsystem vet säkert också att det kallas ”asmr” eller hjärnorgasm. Du som inte vet om du gillar detta kan lätt undersöka saken viaYouTubesom erbjuder ett brett sortiment av asmr-klipp.
Själv tycker jag att det är fasansfullt men njut ni som kan!

Min favorit är nog ändå ”dra åt helvetekapital”. En besparing som gör det möjligt att lämna en kass relation utan att hamna på bar backe. Jag visste inte att det var så det kallades men lyckligtvis hade jag ett sådant när det begav sig. (OBS! För känsliga läsare så hade mitt ex aldrig låtit mig stå på bar backe men ”dra åt helvetekapitalet” underlättade saker och ting helt klart.)

Jaha, för dig som vill läsa hela listan eller inte vet vad alla orden betyder så hittar du domhär.

Nu ska jag och stavningskontrollen ta oss en dust. Det blir kul!

Inga kommentarer: