lördag 1 december 2018

Det svaga könet, av Ruth Park

Den här boken hittade jag av en slump när jag letade efter ”Det andra könet” av Simone de Beauvoir, som jag tänkt läsa för min egen allmänbildning och upplysnings skull. Tänk så många fantastiska böcker det finns som en inte känner till och hur många oupptäckta pärlor jag kommer lämna efter mig när jag dör. Nåja, den här hittade jag i alla fall och förmodligen hinner jag med några till innan det beger sig.

Handlingen utspelar sig i Surry Hills, en förort till Sydney, under slutet av andra världskriget. Här bor människor av olika nationaliteter men flest är irländarna. Vi får följa familjen Darcy som lever med vägglöss och misär i ett av samhällets äldsta hus.
Det är en berättelse om människor som kämpar för att överleva, som drömmer eller inte vågar drömma. Om misslyckanden, lustfyllda gräl, kärva kärlek, alkoholism, övergrepp, kriminalitet, våld, oändlig sorg och ändå, mitt i allt, utrymme för djupaste ömhet.
Det är en oemotståndlig roman vars humor gjorde det möjligt för mig som läsare att stå ut.

Jag måste säga att titeln på boken är lite märklig. Och jag vet heller inte vilket kön som är det svaga. Kvinnan som gör allt för att tillfredsställa mannen. Eller mannen som inte klarar sig utan kvinnan. När jag tänker efter så syftar det nog inte på ett specifikt kön utan på båda. Könet är svagt helt enkelt.

Inga kommentarer: