tisdag 17 maj 2016

Ellen Keys strand - ett bra avslut!

För två år sedan drog jag igång en bokcirkel i församlingen som jag arbetar i.
Intresset var stort och jag fick ihop åtta damer.
Första året läste vi världslitteratur men det hade de i vissa fall lite svårt att ta till sig. Jag märkte ett behov av identifikation så när vi diskuterade vad vi skulle läsa året därpå föreslog jag kvinnohistoria. Det nappade de på och vi bestämde oss för biografier.
Så jag plockade ut några kvinnor och böcker och det blev riktigt lyckat.

Nu är bokcirkeln så pass etablerad att jag bestämt mig för att låta dom klara sig på egen hand. Även om jag älskar att läsa och diskutera böcker och ser det som en stor ynnest att kunna göra det på arbetstid är det nu dags för något nytt projekt.
Så nu kommer jag till det jag ville berätta om, nämligen avslutningen.

Vi hade pratat om att göra någon form av utflykt som avslutning och vi kom då fram till ett ganska självklart val.
En av de kvinnor vi läst om var Ellen Key och med Ellen Keys Strand bara knappa två timmar bort så kom vi snabbt överens. Sagt och gjort, 7 maj bar det av. Solen strålade och jag hade med mig ett av mina barn som var på ett ganska uruselt humör.

En gång tidigare har jag varit på Strand. För ca 15 år sedan. Det var när jag gick på Vadstena folkhögskola och hade en lärare som var oerhört betagen av Ellen Key, bl.a…
Själv hade jag ganska svårt för den här läraren vilket gjorde mig totalt ointresserad och oberörd inför denna fröken Key och hennes gamla hus.

Den här gången var det helt annorlunda.
När jag läste om Key blev jag oerhört fascinerad både över hennes person, över det hon stod för, det hon verkade för och det hon åstadkom. Vilken kvinna! Henne har jag som kvinna mycket att tacka. En stor föregångare och förebild på många sätt.

Den där soliga majdagen var det lätt att föreställa sig henne strosa runt i den ljuvliga parkträdgården, stå och se ut över Vätterns vatten, eller sitta i sitt bibliotek och ringa på hembiträdet med det finurliga uppassningssystemet.
Hela huset, som hon själv utformat, vittnar om hennes person, egenheter, bakgrund, funktionalism, estetik och hennes omsorg om andra.

Hon byggde huset för att skapa en plats dit kroppsarbetande kvinnor, genom en stiftelse, kunde få komma för vila och rekreation. En månad åt gången fick de bo där.
Och vila och rekreation lär de ha fått och lär de kvinnor som fortfarande kommer dit få. För stiftelsen finns kvar men riktar sig nu till kvinnor med konstnärliga talanger.
Vilken dröm! Tänk att få spendera en månad på denna gudomliga plats och bara ägna sig åt sig själv och sitt skapande. Någon gång i livet kanske…

Du som inte har varit där, åk dit!
Du som inte har läst om Ellen Key, gör det och åk sedan till Strand!
Guiden vi fick var toppen och hon tillsammans med Keys trädgård lyckades mjuka upp sinnelaget på min fyraåring till det lite ljusare.
Läs här Keys egna ord om paradiset på jorden.

Slutligen så kommer här för eventuellt intresserade en lista på kvinnor och böcker vi stiftat bekantskap med under året:
* Selma Lagerlöf – Liv, lust, litteratur av Johan Werkmäster
* Tiga kan jag inte – Alma och arménierna av Janne Carlsson
* Ellen Key – en europeisk intellektuell av Ronny Ambjörnsson
* Flickan i trädet – en bok om Lina Sandell av Anne Nilsson
* Fredrika Bremer av Ulrika Kärnborg
* Kristina – Sveriges drottning av Veronica Buckley

Inga kommentarer: