fredag 17 februari 2017

King of dragon pass - spelet som tagit mig i besittning

Nu ska jag då berätta om det här spelet som jag varit smått besatt av ett tag.
Det är ett strategispel för smartphones där du är ledare av en klan som har bosatt sig i Dragon pass.
Målet är att genom diplomati, magi, handel, strider m.m. bli härskare över hela området. Det första steget på vägen är att bilda en stam tillsammans med allierade klaner.

Det är ett härligt spel som fungerar utmärkt tillsammans med VoiceOver. Tydligen gjorde det inte det från början men när någon bad spelskaparna ordna till det gjorde dom det med bravur.
Det jag gillar skarpt med spelet är att det är lite av ett rollspel. Det händer saker under tidens gång och en får en rad alternativ att välja på. Ens val påverkar sedan åt vilket håll spelet utvecklar sig, kortsiktigt eller långsiktigt.
Redan i början får en välja inriktning på sin klan och det här gör att inget spel blir riktigt det andra likt.
Det är också en ganska så stor värld att utforska och många skatter att upptäcka.

Jag har lyckats upplösa två klaner men även lyckats skapa en stam. Dock dog alla mina krigare och det gick bara utför så jag avbröt det spelet och började om.

King of dragon pass tar mycket tid, dels att komma underfund med, dels att spela. Trots att jag lagt ned ett antal timmar på det känns det som att jag knappt kommit någon stans. Det är dock inget negativt. Det är bara härligt att ha mycket att upptäcka. Det negativa är väl att det drabbar min stackars omgivning. Det är så svårt att sluta eftersom det hela tiden händer nya saker. Det är som en jätte lång saga som en själv får vara med att styra och som en bara vill läsa ett kapitel till i, och ett till, och ett till.
Min besatthet har dock gett med sig lite efter att jag har misslyckats och fått börja om några gånger. Jag har fått mitt beroende under kontroll kan en säga.
Jag undrar om jag någonsin får veta slutet på sagan.

Spelet kostar en dryg hundralapp och det måste jag nog säga att jag tycker det är värt. Särskilt som en slipper all reklam och alla erbjudanden om att köpa saker i själva appen.
Det här är en app och ett spel som jag starkt rekommenderar till spelsugna blinda och synskadade men även till seende. Det är ju inte ett spel utvecklats just för blinda och synskadade utan bara anpassats väldigt väl till oss i efterhand.

Inga kommentarer: