lördag 14 januari 2017

A blind legend - ett helt ljudbaserat äventyrsspel

Jag vill berätta om ett spel som jag spelat på min Iphone.
Spel hör väl inte hemma på den här bloggen kanske någon tänker men ett spel med en historia är inte helt olikt läsning i det att en får gå in i en berättelse.
Det speciella med det här spelet är att även jag, som synskadad, kan spela det. Det är t.o.m. utformat med tanke på blinda och synskadade.
Inget syns nämligen på skärmen utan en spelar enbart med hjälp av ljud.

Som spelare är du en blind riddare som med hjälp av sin dotter ska rädda sin fru som tillfångatagits av kungen.
Vägen till kungens slott är farofylld och du måste slåss mot vargar, rövare, monster och krigare. Du måste undvika att falla ned för stup eller genom is. Mestadels tar du dig fram till fots men även till häst eller med båt.

Historien är kanske inte fantastisk men det var spännande och jag ville veta vad som skulle hända i nästa scen. Det är heller inte allt för svårt att spela men jag hade ganska ordentliga problem vid två tillfällen vilket ju är bra. Det måste vara lite utmanande om det ska vara roligt.

Jag tycker att det här spelet var superbra men det beror troligtvis på att jag inte precis är bortskämd med den här sortens spel.
Jag har spelat mycket textspeloch MUDi min dag, vilket är roligt men jag kan ändå längta efter något som påminner mer om klassiska data- eller tv-spel.
Förr i tiden spelade jag faktiskt vanliga tv-spel också. Det var på tjock-tv:ns och den unga kroppens tid. Då kunde jag, utan att bli alldeles ledbruten, krångla ihop mig så att jag satt med näsan alldeles intill skärmen. Så länge jag höll mig till Nintendo nes och dess enkla grafik med skarpa kontraster var jag riktigt duktig.
Den tiden är dock över och förbi.

Jag har tidigare provat ett par andra spel där en är helt utlämnad till ljud men de har inte alls varit lika bra. Förutom att storyn har varit underlig så har ljudbilden varit väldigt krystad. Det har varit ledfyrar i form av ljud som en ska följa. Ljud som liksom inte hör till omgivningarna. De har också varit ganska tråkiga och svåra att spela.
Jag tänker nu närmast på spelet Papa Sangre IIsom jag tröttnade på huvudsakligen p.g.a att det var så svårmanövrerat. En var dessutom tvungen att stå upp och röra sig själv runt så att en stod i den riktning en ville att karaktären skulle gå. Så störigt!
A blind legend har jag spelat i sittande och liggande läge. Göttslött!

Jag vill ha fler spel som A blind legend! Kan inte någon ordna det?
I så fall skulle jag önska att det var lite mera utförligt. Lite mer möjligheter till utforskning av spelvärlden. Det går visserligen i det här också men det leder ingen vart mer än möjligen till döden eller något lite komiskt inslag. Det finns liksom bara ett spår att följa. Lite mer pussel skulle vara roligt.
Kul vore också om det var lite fler moment. Som t ex att kunna plocka upp saker, samla t ex guld och köpa och byta vapen.
Helt fantastiskt vore det ju om det kom ett onlinespel. Tänk att kunna slåss eller tävla mot andra spelare!
Så, kära spelprogrammerande vänner och läsare, nu är det bara att sätta igång!
Jag väntar!

A blind legend finns att hämta gratis i App store.
Om en vill veta mer om spelet så gå in här.

1 kommentar:

Unknown sa...

Toppenbra inlägg!

Fortsätt gärna att tipsa om sådant.

Hälsningar,
Caroline
webbredaktör
Synskadades Riksförbund